ציפיות גדולות לקראת פרסום תוצאות החיסון המתקדם ביותר נגד קורונה: חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד צפויים לדווח על תוצאות השלב הראשון של הניסוי בחיסון החדשני נגד וירוס הקורונה, שבניגוד לחיסונים אחרים צפוי להעניק הגנה כפולה מהנגיף: העלאת רמת הנוגדנים והעלאת רמת תאי מערכת החיסון מסוג T.
על פי הדיווחים, הניסויים של אוקספורד בבני אדם הראו עד כה תוצאות מבטיחות, לאחר שהמדענים, כאמור, גילו כי החיסון מספק הגנה כפולה. החיסון עורר את הגוף לייצר נוגדנים ספציפיים נגד נגיפי הקורונה, ובנוסף, עורר יצירת תאי T הממלאים חלק מרכזי בתגובה החיסונית של הגוף.
פיתוח החיסון של אוניברסיטת אוקספורד נתמך בידי ממשלת בריטניה ובידי ענקית התרופות אסטרה זנקה. מנכ"ל חברת התרופות אמר בחודש שעבר כי השלב השלישי והאחרון של הניסוי, שבו הוא ייבדק על עשרות אלפי בני אדם, צפוי להתחיל. בחברה מתכננים להתחיל בייצור המוני של כשני מיליארד מנות כבר בספטמבר, במקביל להגשת האישורים הנדרשים.
החיסון של אוקספורד מבוסס על גרסה מוחלשת של נגיפים הגורמים לתסמיני הצטננות בשימפנזים, יחד עם החומר הגנטי של אחד מחלבוני נגיף ה-COVID19. לאחר השלב השלישי והאחרון של הניסוי בחיסון, הבוחן הן את בטיחותו והן את יעילותו, יתחיל הייצור ההמוני. תחילה יינתן החיסון לאוכלוסיות בסיכון גבוה, הכוללות קשישים ועובדי בריאות, ולאחריהם יחל החיסון של אוכלוסיות נוספות.
2 צפייה בגלריה
תמונה של צוות במעבדת קורונה בגרמניה
תמונה של צוות במעבדת קורונה בגרמניה
המרוץ העולמי אחר חיסון לקורונה בשיאו
(צילום: EPA)

המרוץ לחיסון: תמונת מצב עולמית

החיסון של אוקספורד הוא אחד מתוך למעלה ממאה חיסונים שנמצאים בשלבים שונים של פיתוח ברחבי העולם, בצל התפשטות נגיף הקורונה, שהדביק עד כה קרוב ל-14 מיליון בני אדם ברחבי העולם, והביא למותם של כמעט 600 אלף איש.
שלשום פרסמה חברת מודרנה האמריקנית את תוצאות השלב הראשון של החיסון מתוצרתה, שהראה כי הוא בטוח לשימוש, וגרם לעליה גבוהה ביותר של נוגדנים נגד קורונה בגופם של המתנדבים בניסוי, אף מעבר למצופה. החברה החלה בשלב השלישי והאחרון לניסוי בחיסון, וגם היא מצפה להתחיל בייצור המוני של תרכיבים במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר, במקביל להגשת בקשות אישור הרשויות.
החיסון החדש של מודרנה הקרוי mRNA-1273 הוא חיסון מסוג RNA שליח: עם כניסתו לגוף הוא "מבטל" את היכולת של נגיף הקורונה לחדור לתאי הגוף. ה-RNA השליח המדובר, מונע היווצרות של חלבון הקרוי Spike הנחוץ לשם היצמדות וירוסי הקורונה לתאי הגוף, וכך למעשה מונע את ההדבקה ומאפשר למערכת החיסון להשמיד את הנגיפים הקיימים, מבלי שיגרמו למחלה.
2 צפייה בגלריה
מעבדת קורונה
מעבדת קורונה
יותר ממאה חיסונים נמצאים בתהליך פיתוח
(צילום: AFP)
חברת CanSino הסינית היא השלישית שנמצאת בשלבים המתקדמים ביותר לייצור החיסון נגד קורונה, וגם היא מצפה להתחיל בייצור המוני של תרכיבים לקראת תחילת השנה.
החיסון של CanSino קרוי Ad5-nCoV, וגם הוא גורם לגוף לייצור נוגדנים המנטרלים את נגיף הקורונה ומונעים ממנו להדביק את תאי הגוף. בחברה צופים כי לקראת שנת 2021 יצליחו ליצור כ-100 מיליון תרכיבי חיסון. לאור העובדה שמדובר בחברה סינית, יש להניח שהראשונים שיזכו להתחסן יהיו תושבי סין.
ענקית התרופות פייזר (יצרנית הוויאגרה) יצרה את החיסון BNT162 המכיל חלבונים שונים שכשמוזרקים לגוף, גורמים לו "לחשוב" שמדובר בנגיף קורונה אמיתי, ולייצר נגדו נוגדנים שינטרלו את הנגיף. בחברה נערכים להתחיל בשלב הראשון והשני של הניסויים בשבועות הקרובים. להערכת החברה, עד סוף שנת 2020 יצליחו לייצר מיליוני מנות חיסון, ומאות מיליוני תרכיבים במהלך שנת 2021.
גם חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון נערכת לייצור המוני של חיסונים. בחברה פיתחו את התרכיב AD26 והיא מתכננת להתחיל בשלב הראשון של הניסויים הקליניים בבני אדם מאוחר יחסית – בחודש ספטמבר הקרוב. בחברה טוענים כי ברבע הראשון של שנת 2021 יצליחו לייצר 600 עד 900 מיליוני מנות חיסון, וכי עד סוף שנת 2021 יצליחו לייצר מעל מיליארד חיסונים בשנה.
האחרונה במרוץ מבין החברות המתקדמות בפיתוח היא יצרנית התרופות והחיסונים הצרפתית סאנופי שעובדת גם היא על חיסון בשיתוף חברת GSK, ודיווחה כי הניסויים בבני אדם יחלו בחודשים הקרובים. שיתוף הפעולה ישתמש בטכנולוגיית האדג'ובנט הייחודית של GSK למצבי פנדמיה, שתסייע להגביר את התגובה החיסונית של החיסון ואף תאפשר ייצור כמויות גדולות יותר ממנו. סאנופי היא יצרנית חיסונים ותיקה, ומתפארת ביכולתה לייצר 100 עד 600 מיליוני מנות עד סוף השנה הנוכחית. בחברה מעריכים שיגיעו לייצור של מיליארד מנות במהלך 12 החודשים הבאים.